Παρασκευή 03 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Robocoaster: Από το λούνα παρκ στην υπηρεσία των συστημάτων ασφάλειας της Volvo

Robocoaster: Από το λούνα παρκ στην υπηρεσία των συστημάτων ασφάλειας της Volvo

Οι Σουηδοί κατέληξαν στην καινοτόμο σχεδίαση των καθισμάτων του νέου ΧC90 τα οποία είναι σχεδιασμένα ώστε να περιορίζουν σημαντικά τους τραυματισμούς σε περίπτωση εκτροπής του αυτοκινήτου από το δρόμο, χάρη σε ένα παιχνίδι του λούνα παρκ και την παρατηρητικότητα ενός μηχανικού της φίρμας.


Τα νέας γενιάς καθίσματα του νέου XC90 εκτός από τα επίπεδα άνεσης που σχεδιάστηκαν να προσφέρουν, εστιάζουν, συνδυαστικά με τις ζώνες ασφαλείας και τη λειτουργία απορρόφησης ενέργειας ανάμεσα στο κάθισμα και το σκελετό του, στη βέλτιστη προστασία των επιβαινόντων σε περίπτωση εκτροπής του αυτοκινήτου από το δρόμο, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης που ουσιαστικά προέκυψε από μια εκδρομή ενός μηχανικού της φίρμας σε λούνα παρκ.

Όλα ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2007 όταν ο Anders Axelson, μηχανικός της Volvo Cars, ειδικός σε θέματα ασφάλειας, επισκέφθηκε με τις κόρες του το θεματικό πάρκο της Legoland.

Περιδιαβαίνοντας στο θεματικό πάρκο ο μηχανικός της Volvo Cars παρατήρησε το Robocoaster, το δημοφιλές παιχνίδι που συναντάμε στα μεγάλα θεματικά πάρκα και το οποίο έγκειται σε έναν μεγάλο μηχανικό βραχίονα που εκτελεί απότομες κινήσεις προς διάφορες κατευθύνσεις.

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος: «παρακολουθώντας τους ανθρώπους να πετάγονται προς όλες τις κατευθύνσεις σε μια βόλτα στο Robocoaster, αντιλήφθηκα ξαφνικά ότι αυτές οι ιδιαίτερα απότομες τυχαίες κινήσεις έμοιαζαν με τις βίαιες δυνάμεις στις οποίες εκτίθενται οι επιβαίνοντες, όταν ένα αυτοκίνητο εκτραπεί από τον δρόμο».

Εξάλλου αυτού του είδους τα ατυχήματα αποτελούσαν μέρος της δουλειάς του A. Axelson ήδη από το 2006, όταν η Volvo Cars εντατικοποίησε την εξέλιξη της τεχνολογίας για την προστασία των επιβαινόντων τόσο στα «κοινά» ατυχήματα όσο και στις πιο σύνθετες καταστάσεις, όπως η εκτροπή ενός αυτοκινήτου από το δρόμο.

Για την ακρίβεια, ο Anders Axelson και η ομάδα του εργάζονταν στον περιορισμό των τραυματισμών των επιβαινόντων. Προκειμένου να το επιτύχει αυτό βασίστηκε σε πραγματικά στοιχεία ατυχημάτων για να δημιουργήσει ρεαλιστικά σενάρια δοκιμών πρόσκρουσης που να οδηγούν στην πλήρη συντριβή του αυτοκινήτου.

Κατά την ανάλυση των κινηματογραφήσεων από έναν μεγάλο αριθμό αντίστοιχων δοκιμών, προέκυψε ότι μία από τις βασικές αιτίες τραυματισμών των επιβαινόντων στα πραγματικά ατυχήματα είναι η εκτίναξη από την λεγόμενη ιδανική θέση πρόσδεσης στο κάθισμα με τη ζώνη ασφαλείας.

«Οι μηχανικοί εξέλιξαν ελπιδοφόρες λύσεις για την ενεργή πρόσδεση των επιβαινόντων ώστε να συγκρατούνται στη θέση τους. Από τη στιγμή, όμως, που η συντριβή ολόκληρων αυτοκινήτων σε μια δοκιμή είναι μια χρονοβόρα και πανάκριβη μέθοδος, χρειαζόμασταν μια ταχύτερη και φθηνότερη λύση για να αξιολογήσουμε τις ιδέες μας», θυμάται ο A. Axelson.

Κάπως έτσι, όταν ο A. Axelson επισκέφθηκε τη Legoland της Δανίας σε οικογενειακή εκδρομή και παρόλο που οι δίδυμες κόρες του ήταν πολύ μικρές για παιχνίδια όπως το Robocoaster, παρακολουθώντας τις κινήσεις του κατέληξε στην ιδέα ότι o μεγάλος μηχανικός βραχίονας που διασκέδαζε τα παιδιά, θα μπορούσε να βρει και άλλα πεδία εφαρμογής.

Όταν επέστρεψε στο γραφείο, ξεκίνησε έρευνα προκειμένου να βρει το κατάλληλο ρομποτικό μηχάνημα που θα μπορούσε να προσομοιώνει με ακρίβεια τις κινήσεις που είχε καταγράψει η Volvo Cars στα crash test εκτροπής εκτός δρόμου.

Η έρευνά του τον οδήγησε στην ΑΒΒ, μια σουηδική εταιρεία κατασκευής βιομηχανικών ρομπότ η οποία όπως λέει: «είχε την τεχνολογία και την τεχνογνωσία να προγραμματίσει ένα αντίστοιχο ρομποτικό μηχάνημα ακριβείας ώστε να κινεί ένα κάθισμα αυτοκινήτου με ανάλογο τρόπο. Και δούλεψε θαυμάσια».

Το σκεπτικό λειτουργίας του νέου αυτού μηχανισμού προσομοίωσης δοκιμών πρόσκρουσης έχει ως εξής: ένα κάθισμα με ζώνη ασφαλείας και φυσικά ένα ανθρώπινο ομοίωμα για crash test τοποθετείται στον πολυαξονικό ρομποτικό βραχίονα ο οποίος μπορεί να προγραμματιστεί να προσομοιώσει με επιτυχία όλες τις κινήσεις που συντελούνται σε περίπτωση εκτροπής ενός αυτοκινήτου.

Έτσι, η συμβολή του Robocoaster ήταν καταλυτική στην εξέλιξη του νέου XC90, όπου το άλλοτε παιχνίδι του λούνα παρκ χρησιμοποιήθηκε για να βρεθεί ο σωστός συνδυασμός γεωμετρίας και ταχείας σύμπτυξης της ζώνης ασφαλείας και της κατάλληλης φόρμας του καθίσματος που θα βοηθούσε να παραμείνει ο επιβάτης σταθερά στη θέση του, σε περίπτωση εκτροπής του αυτοκινήτου από το δρόμο.

«Το πολυτιμότερο αποτέλεσμα από τις δοκιμές του Robocoaster είναι μάλλον η επίγνωση του εξαιρετικού τρόπου με τον οποίο η σύμπτυξη της ζώνης ασφαλείας συνδυάζεται με την ενισχυμένη πλευρική στήριξη στη νέα γενιά καθισμάτων», καταλήγει ο Anders Axelson o οποίος, παρεμπιπτόντως, δεν ανέβηκε ποτέ στο Robocoaster κατά τη διάρκεια εκείνης της επίσκεψής του στη Legoland.

Όπως μάλιστα λέει, «Δεν υπήρχε καμία περίπτωση. Τόσο βίαιες κινήσεις με κάνουν να ζαλίζομαι».

auto.in.gr

Sports in

Οι μέρες και οι ώρες των Game 5 Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού

Ανακοινώθηκαν οι μέρες και οι ώρες των Game 5 του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 03 Μαϊου 2024