Τρίτη 23 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία

Η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία «απέναντι» στο Brexit

Στάση αναμονής εν όψει των μελλοντικών συμφωνιών τηρεί η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζοντας για το καλύτερο αλλά μην μπορώντας να κρύψει την ανησυχία της η οποία αναπόφευκτα επηρεάζει και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Στις αρχές της χρονιάς ο Σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων αυτοκινήτου (SMMT) της Βρετανίας πανηγύριζε τα μεγέθη παραγωγής της για το 2015 τα οποία σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που είχαν δοθεί στη δημοσιότητα, κατέγραφαν ρεκόρ δεκαετίας αντιστοιχώντας σε 1.587.677 μονάδες.

Από το μέγεθος αυτό το 77% προοριζόταν για εξαγωγές εκ των οποίων το 57,5% είχε κατεύθυνση την Ε.Ε. τον «μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο του Ηνωμένου Βασιλείου», όπως σημείωνε στην τότε ανακοίνωσή του ο βρετανικός σύνδεσμος Κατασκευαστών και Εμπόρων αυτοκινήτου, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η αύξηση στην βρετανική παραγωγή οφείλεται εν πολλοίς στην ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου.

Τρεις ημέρες πριν το κρίσιμο δημοψήφισμα ο βρετανικός σύνδεσμος είχε προβάλει το συγκεκριμένο επιχείρημα τασσόμενος σαφώς υπέρ της παραμονής και επισημαίνοντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν για τις θέσεις εργασίας και τις επενδύσεις σε περίπτωση Brexit.

Το πρωί της 24ης Ιουνίου με το Brexit να αποτελεί δεδομένο -τουλάχιστον σύμφωνα με το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος- ο βρετανικός σύνδεσμος εξέδωσε νέα ανακοίνωση καλώντας τη βρετανική κυβέρνηση «να διατηρήσει την οικονομική σταθερότητα και να εξασφαλίσει συμφωνία με την ΕΕ η οποία να διαφυλάσσει τα συμφέροντα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας».

«Αυτό περιλαμβάνει την εξασφάλιση συμφωνίας που θα διασφαλίζει ελεύθερη πρόσβαση χωρίς δασμούς στην ευρωπαϊκή αλλά και σε άλλες παγκόσμιες αγορές, καθώς και τη δυνατότητα να μπορούμε να αξιοποιούμε ανθρώπους με ταλέντο από χώρες τις ΕΕ και τον υπόλοιπο κόσμο, ούτως ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να αναδειχθεί ως μια ανταγωνιστική αγορά της Ευρώπης για την προσέλκυση επενδύσεων», καταλήγει η λιτή ανακοίνωση του βρετανικού συνδέσμου, αντικατοπτρίζοντας τις επιθυμίες της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για την νέα μετά-Ε.Ε. εποχή.

Εξίσου λακωνικές είναι και οι πρώτες αντιδράσεις των εταιρειών που διατηρούν εργοστάσια παραγωγής στη Βρετανία όπως ο όμιλος BMW, στελέχη του οποίου σημειώνουν ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν άμεσες αλλαγές στις βρετανικές του δραστηριότητες, προειδοποιώντας ωστόσο για μια «περίοδο αβεβαιότητας».

Όπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση ο βαυαρικός όμιλος ο οποίος διατηρεί εργοστάσια της ΜΙΝΙ και της Rolls-Royce σε βρετανικό έδαφος με ετήσια παραγωγή που ξεπερνά τις 200.000 μονάδες «υπάρχουν πολλοί όροι και συμφωνίες που θα πρέπει να τύχουν αναδιαπραγμάτευσης. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και μελλοντικές συμφωνίες, δεν μπορούμε να πούμε τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τις δραστηριότητες μας στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Σε κάθε περίπτωση, όπως είχε δηλώσει την παραμονή του δημοψηφίσματος ο επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου κατασκευαστών αυτοκινήτου (VDA) Matthias Wiesmann «μόνο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της έχει πάνω από 100 εργοστάσια και προμηθευτές στη Βρετανία. Αν υπάρξει διαταραχή στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Βρετανίας και ΕΕ, η ζημιά θα είναι τεράστια για όλες τις πλευρές». Ως προς αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι η κραταιά γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία εξάγει ετησίως 810.000 αυτοκίνητα στην Βρετανία.

Το μεγαλύτερο διακύβευμα ωστόσο για τους Βρετανούς είναι τι μέλλει γενέσθαι με τους μη ευρωπαίους κατασκευαστές που διατηρούν εργοστάσια στη γηραιά αλβιώνα όπως οι Nissan, Toyota και Honda και οι οποίες, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2015, παρήγαγαν αθροιστικά σε βρετανικό έδαφος 786.164 αυτοκίνητα δηλαδή σχεδόν τα μισά από το σύνολο της βρετανικής ετήσιας παραγωγής και εκ των οποίων -φυσικά- την πλειονότητα απορροφά η ευρωπαϊκή αγορά.

Χαρακτηριστική για την στάση του «ιαπωνικού μπλοκ» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η δήλωση υψηλόβαθμου στελέχους ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας με παραγωγή στη Βρετανία το οποίο διατηρώντας την ανωνυμία του δήλωσε στο Reuters: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να είμαστε πλέον πιο επιφυλακτικοί με τις επενδύσεις μας και σε αυτές περιλαμβάνονται αποφάσεις για το κατά πόσο θα πρέπει να κατασκευάσουμε ένα νέο μοντέλο στη Βρετανία».

Το μεγάλο ερώτημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι «τι είδους συμφωνίες θα προκύψουν από την νέα διαπραγμάτευση με την Ε.Ε. Αυτό είναι το “μεγάλο” άγνωστο», σημειώνει επίσης «ανώνυμα» άλλο υψηλόβαθμο στέλεχος της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με παρουσία στη Βρετανία.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η Toyota η οποία το 2015 παρήγαγε σε βρετανικό έδαφος 190.161 αυτοκίνητα και εξάγει το 90% των «βρετανικών» αυτοκινήτων της -εκ των οποίων τα ¾ με προορισμό την ΕΕ-, είχε προειδοποιήσει ότι το Brexit θα μπορούσε να μεταφραστεί σε αύξηση των φόρων έως και 10% για τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στη γηραιά αλβιώνα.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και η μεγαλύτερη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία Jaguar Land Rover με τον επικεφαλής της Ralf Speth, να δηλώνει λίγο πριν το δημοψήφισμα ότι η αποχώρηση από την ΕΕ «θα είναι επιζήμια καθιστώντας τα προϊόντα της JLR λιγότερο ανταγωνιστικά στην ευρωπαϊκή αγορά».

Σημειώνεται ότι αν και η Jaguar Land Rover ανήκει πλέον στην ινδική Tata Motors, η παρουσία της στη Βρετανία μεταφράζεται σε τρία εργοστάσια (Castle Bromwich, Halewood και Solihull) και σε παραγωγή 489.923 μονάδων ετησίως (2015) μέγεθος που την καθιστά την πρώτη βάσει παραγωγής αυτοκινητοβιομηχανία σε βρετανικό έδαφος. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η δεύτερη τη τάξει μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία βάσει παραγωγής είναι η Nissan η οποία διατηρεί ένα εργοστάσιο, αυτό του Sunderland όπου το 2015 κατασκευάστηκαν 476.589 αυτοκίνητα.

Σε ό,τι αφορά την ευρύτερη εικόνα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι το Brexit θα πλήξει τόσο την παραγωγή όσο και τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη Βρετανία αλλά και στην Ευρώπη. Οι πρώτες εκτιμήσεις μάλιστα κάνουν λόγο για υποχώρηση 4,5% των βρετανικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2016 λόγω οικονομικής αβεβαιότητας –έναντι του +3% αν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος ήταν διαφορετικό- ενώ για το 2017 υπολογίζεται ότι η βρετανική αγορά αυτοκινήτου θα υποχωρήσει έως και 10% για τους ίδιους λόγους.

Παράλληλα σε ευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται ότι το 2017 η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων με φόντο το Brexit θα περιοριστεί κατά 2,5% με δεδομένο ότι η βρετανική αγορά είναι η δεύτερη ισχυρότερη και από τις πλέον επικερδείς αγορές αυτοκινήτου στην Ε.Ε.

auto.in.gr

Sports in

Χωρίς Παπανικολάου στη Βαρκελώνη ο Ολυμπιακός – Διαθέσιμος ο Γουόκαπ

Ο Ολυμπιακός ταξιδεύει στην Βαρκελώνη για τα δύο πρώτα παιχνίδια της σειράς με την Μπαρτσελόνα, χωρίς τον αρχηγό του Κώστα Παπανικολάου – Κανονικά στην αποστολή ο Τόμας Γουόκαπ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 23 Απριλίου 2024