TUC Eco Racing: Ο επιμένων νικά!

Πολυχρόνης Σπανουδάκης
Πολυχρόνης Σπανουδάκης
Μηχανολόγος-Αεροναυπηγός Μηχανικός-Πολυτεχνείο Κρήτης
Όνειρο, δημιουργία, κόπος, αγώνας, επιβράβευση. Αυτές είναι με την σειρά οι λέξεις που έρχονται στο μυαλό για αυτή την προσπάθεια τριών χρόνων και τις αντίστοιχες συμμετοχές μας στο διαγωνισμό οικονομίας της Shell.

Κάθε μία από αυτές, φέρνει έντονα συναισθήματα και εικόνες... πολλές εικόνες από ένα τέτοιο ταξίδι. Ένα ταξίδι που φέτος περιλαμβάνει και την επιβράβευση, μία πρωτιά, μία επιτυχία σε διεθνές επίπεδο, μια ελληνική διάκριση. Η χαρά και η περηφάνια μας δεν περιγράφονται...

Η ιδέα της συμμετοχής σε ένα τέτοιο διαγωνισμό είχε καταρχήν σαν βάση το όνειρο της κατασκευής ενός αυτοκινήτου. Ένα όνειρο που στην Ελλάδα όποιος το αναφέρει ή όποιος το προσπαθεί, χαρακτηρίζεται συνήθως ως τρελός ή απλά ρομαντικός. Πολλές φορές όμως, αυτή ακριβώς η αρνητικότητα σε κάνει να προσπαθείς ακόμα περισσότερο και γίνεται κίνητρο, ώστε να βρεις κατάλληλες εναλλακτικές λύσεις.

Το αντικείμενο ενός μαραθώνιου οικονομίας καυσίμου, που πραγματοποιείται μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αποτέλεσε ιδανική περίπτωση συμμετοχής για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου. Συμμετοχή με ξεκάθαρο ερευνητικό και διδακτικό στόχο.

Aλλωστε όταν εργάζεσαι σε ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον, βασικό στοιχείο είναι το ερευνητικό ενδιαφέρον σε κάθε προσπάθεια. Νέους τομείς να εξερευνήσεις και να αποκτήσεις γνώση, να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα, να βάλεις την δική σου σφραγίδα. Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό.

Βρισκόμαστε καθημερινά ανάμεσα σε νέους ανθρώπους, φοιτητές του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, 20 χρονών περίπου.

Θα υπήρχε συμμετοχή από μεριάς τους σε μια τέτοια προσπάθεια? Η απάντηση δόθηκε γρήγορα. Πολλοί θέλησαν να μπουν σε αυτή τη διαδικασία, τόσοι, που τελικά έπρεπε να επιλεγεί ένας μικρός αριθμός μόνο. Απόδειξη ότι πολλοί σημερινοί φοιτητές χρειάζονται κίνητρο και δεν είναι όλοι αμέτοχοι. Έτσι ξεκίνησαν όλα.

Για να μετουσιωθεί όμως η ιδέα σε πράξη απαιτεί πόρους. Από την πρώτη χρονιά μέχρι και σήμερα αυτός είναι ο βασικός παράγοντας που καθορίζει που θα μπει ο πήχης των στόχων της ομάδας.

Το Πολυτεχνείο παρέχει αρκετά. Δεν μπορεί όμως να βασίζεσαι πάντα στην Πολιτεία. Στην Ελλάδα η φράση: "Η πολιτεία δεν μας βοήθησε..." έχει καταντήσει η τέλεια δικαιολογία για να μην γίνεται τελικά τίποτα. Χρειάζεται πρωτοβουλία και πρέπει να αποδείξεις ότι θα κάνεις όσα λες. Τότε, σε παραδέχονται οι λίγοι που βοήθησαν αρχικά και ακολουθούν και άλλοι. Απαιτεί προσπάθεια και πολύ κυνήγι η εύρεση χορηγιών, ειδικά τώρα.

Όταν όμως θες κάτι πραγματικά και θέτεις στόχους μπορείς να πετύχεις. Αν βέβαια υπήρχε χρηματοδότηση ερευνητικών προσπαθειών στα Ελληνικά Α.Ε.Ι, τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα...

Ξεκινήσαμε την πρώτη χρονιά με πραγματικά ελάχιστο προϋπολογισμό και κυρίως με χορηγίες υλικών. Ο στόχος τότε ήταν η εμπειρία της πρώτης συμμετοχής. Με πείσμα και πολύ δουλειά, ακόμα και όταν οι περισσότεροι έλεγαν "ξεχάστε το για φέτος", τα καταφέραμε.

Το πρώτο όχημα, με μικρό βενζινοκινητήρα και κάλυμμα τετραγωνισμένο που παρέπεμπε σε αυτοκίνητο ρετρό, έφτασε στη Γαλλία. Εκεί συναντήσαμε ομάδες άλλων πανεπιστημίων με αξιοζήλευτο εξοπλισμό και χορηγούς μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Οχήματα με αεροδυναμική μελέτη σε αεροσύραγγα, ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, κυψέλες υδρογόνου, ηλεκτρικούς κινητήρες και καλύμματα από ανθρακονήματα. Εντυπωσιακά οχήματα για φοιτητικό διαγωνισμό και ένδειξη του υψηλού επιπέδου συμμετοχών.

Ό,τι είδαμε και μάθαμε εκεί αποτέλεσε βάση για τους στόχους της επόμενης χρονιάς. Αποτέλεσε όμως και σημείο αναφοράς για τους χορηγούς μας, γιατί τα καταφέραμε από το μηδέν. Αυτή τη φορά, χτυπήσαμε περισσότερες πόρτες και παρουσιάσαμε νέους στόχους, υψηλούς και ανταγωνιστικούς.

Βρήκαμε τελικά ανταπόκριση. Τόσο από ιδιώτες αλλά και από διάφορους δημόσιους φορείς. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων, ΟΠΑΠ, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, ΑΝΕΚ Lines και άλλοι μας έδωσαν την ευκαιρία να υλοποιήσουμε τα σχέδια μας.

Η δεύτερη συμμετοχή, στη Γερμανία αυτή τη φορά, έγινε με νέο εξελιγμένο όχημα. Κάλυμμα από ανθρακόνηματα, ενεργειακό σύστημα με υδρογόνο και ηλεκτρικό κινητήρα, αποτέλεσαν πλέον βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος.

Ταυτόχρονα, η ομάδα συμμετείχε στους παράπλευρους διαγωνισμούς Ασφάλειας και Σχεδίασης. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να τερματίσουμε. Πήραμε όμως πολύ καλές κριτικές σε κάθε διαγωνισμό και μαζέψαμε πολλές ακόμα εμπειρίες. Κάναμε ένα μεγάλο βήμα μπροστά, σε νέες τεχνολογίες και αυτό είναι το πιο σημαντικό.

Συνειδητοποιήσαμε και κάποια πράγματα. Όχι για να απογοητευτούμε, αλλά για να είμαστε ρεαλιστές. Δεν έχουμε την εμπειρία 15 και 20 χρόνων που διαθέτουν άλλες ομάδες. Εμπειρία στο διαγωνισμό και στις νέες αυτές τεχνολογίες.

Επίσης, στις υποδομές που οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες παρέχουν στα πανεπιστήμια στο εξωτερικό. Σημαντικά στοιχεία τόσο για την εκπαίδευση των φοιτητών όσο και για την εξέλιξη της έρευνας σε υψηλό επίπεδο.

Είναι μεγάλη υπόθεση να μπορείς να στείλεις φοιτητές να αναπτύξουν για παράδειγμα το κάλυμμα του οχήματος έχοντας δίπλα τους εξειδικευμένο προσωπικό μιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Έχει μεγάλη διαφορά από το να προσπαθείς να μάθεις μόνος, να τα ανακαλύψεις από την αρχή και να τα κατασκευάσεις.

Στη φετινή συμμετοχή στο Shell Eco Marathon 2010, το όχημα εξελίχθηκε επίσης σε μεγάλο βαθμό. Μεγάλη μείωση βάρους, χρήση προηγμένων υλικών και αλλαγές στα ηλεκτρονικά.

Δόθηκε επίσης βαρύτητα σε πολλά πράγματα που αφορούν την ασφάλεια του οδηγού. Τελικά, νιώθουμε πολύ περήφανοι, γιατί μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να κατασκευάσουμε και να εξελίξουμε το όχημά μας κάνοντάς το ανταγωνιστικό. Τόσο, ώστε να μας δίνουν συγχαρητήρια οι άλλες ομάδες για την εμφάνιση και την κατασκευή του. Ώστε να έχουμε υψηλή τεχνολογία. Ώστε μέσα σε τόσο μικρό διάστημα να διακριθούμε και να κατακτήσουμε την πρώτη θέση στο διαγωνισμό ασφάλειας οχημάτων, αλλά και να επιτύχουμε σημαντική επίδοση κατανάλωσης (373Km/l).

Όλη αυτή η διαδρομή στηρίχτηκε και στηρίζεται πάνω από όλα όμως σε ανθρώπους. Στην εθελοντική συμμετοχή τους και στο μεράκι τους. Την ομάδα Eco Racing του Πολυτεχνείου Κρήτης που αποτελούν: Ο αναπληρωτής καθηγητής κ. Τσουρβελούδης Νίκος, Διευθυντής του Διατμηματικού Εργαστηρίου Εργαλειομηχανών και του Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής, έχει υπό την καθοδήγηση του την ομάδα ώστε να στοχεύει πάντα ψηλά.

Ο Σάββας Πιπερίδης, τεχνικό προσωπικό του Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής, ήταν ο πρώτος που στήριξε την ιδέα αυτή και αποτελεί βασικό στέλεχος κάθε χρονιάς.

Ο Γιάννης Τσινάρης, συμβασιούχος υπάλληλος του Διατμηματικού Εργαστηρίου Εργαλειομηχανών, ακούραστος συνεργάτης δύο χρόνια τώρα.

Και οι φοιτητές: Ευσταθίου Δημήτρης, Πλουμάκης Βαγγέλης, Παππάς Τάσσος και Στρατηγός Γιάννης που "έσπρωξαν" και φέτος την ομάδα με σοβαρή μελέτη και δουλειά.

Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά αξίζει και σε όλους εκείνους που συμμετείχαν και τις προηγούμενες χρονιές. Αυτοί είναι: Ο Λέκτορας κ. Νικολός Γιάννης, οι διδάκτορες κ. Κατσίγιαννης Γιάννης και Βιτζηλαίος Νίκος, ο συνάδελφος Χαιρέτης Νεκτάριος και οι φοιτητές Σαμαράς Σπύρος, Ψύχας Ηρακλής, Καραγιώργης Στέλιος, Βακόνδιος Δημήτρης και Κατζουράκης Διομήδης.
Γνώμη:  Περισσότερες ειδήσεις
Αγορά

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΣΥΝΟΛΟ 2017 — 63.911
Αύγουστος 2017 — 5.134

Οι δέκα πρώτες εταιρείες σε πωλήσεις και το μερίδιό τους τον Αύγουστο του 2017

Εταιρεία Πωλήσεις %
TOYOTA 7182 11,2%
NISSAN 5575 8,7%
VOLKSWAGEN 5224 8,2%
PEUGEOT 5137 8,0%
OPEL 4857 7,6%
FIAT 4819 7,5%
CITROEN 3016 4,7%
SUZUKI 3016 6,6%
HYUNDAI 2978 4,78%
MERCEDES-BENZ 2829 4,4%

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ
Ιανουάριος - Αύγουστος 2017
10.559.543

Publish read?
Yes
No